A: - Vet du vad som hände igår? Jag sköt en hare med gevär på hundra meter.(från Bengt Sigurd, "Språk och språkforskning", 1991, något modifierad)
B: - Var det inte besvärligt att sikta med ett så långt gevär?
A: - Nej, jag menar att jag sköt en hare på hundra meter med gevär.
B: - Det var ingen liten hare!
A: - Nej, jag menar att jag på hundra meter sköt en hare med gevär.
B: - Tur för dig att inte haren sköt först.
S / \ / \ NP VP | /_\ Pron | Jaghela tiden är densamma och att det alltså räcker med att undersöka VP.
|-----S----| | | NP ---VP-- | | | | | AdvP | | | N V Adv | | | Attila red fortMen i något visst sammanhang kanske vi bara är intresserade av att åskådliggöra en del av trädet, exempelvis fraskategorin S och dess omedelbara konstituenter NP och VP. Då är vi tacksamma om vi kan förkorta beskrivningen något:
S / \ / \ / \ NP VP | /_\ Attila red fort
----------VP------------- / | | \ / | | \ V NP PP PP | / \ / \ / \ | /___\ /___\ /___\ sköt en hare med gevär på hundra meter
----------VP------------ / | \ / | \ V | PP | | / \ | | / \ | | / NP | | / / \ | | / / \ | NP P NP PP | /\ | | /\ | /__\ | N /__\ sköt en hare med gevär på hundra meter
----------VP------------ \ / | \ / | \ V NP \ | / \ \ | / \ \ | NP \ \ | | \ \ | | \ | | | \ | | | PP PP | /\ / \ /\ | /__\ /___\ /__\ sköt en hare på hundra meter med gevär
-----------VP---------- | | | | | | | V NP | | / \ PP | / \ / \ | / \ / \ | | \ / \ | | \ / \ | | \ / \ | NP PP / \ | /\ / \ /____________ \ | /__\ /___\ på hundra meter sköt en hare med gevär